Vintagewinkel voor mannen

Vintagewinkel voor mannen

Tommy Page in de Prinsenstraat in Amsterdam is dé vintagewinkel voor mannen die van vintage- en retrokleding en -accessoires houden. Ik tref eigenaar Tommy (half Nederlands, half Brits) uiteraard helemaal in stijl aan.

Vintagewinkel voor mannen

Tommy Page in een prachtige bandplooi broek van bruine corduroy. Daarop een overhemd met een fijn wit-groen ruitje met daaroverheen een mosgroen vest met een kunstig geknoopte sjaal om zijn hals.

Voorgeschiedenis

Tommy is altijd dol op herenmode geweest en heeft een modeopleiding gevolgd voor herenkleding. Bij Charles Montaigne, nu opgegaan in Amfi modeopleiding. Hij o.a. stage gelopen bij Vivienne Westwood.

“Na mijn opleiding heb ik zo’n 15 jaar in de confectie-industrie gewerkt. Ik werd daar niet gelukkig van. Elke keer maar weer nieuwe collecties maken, die elkaar steeds sneller opvolgen. De hele dag achter de computer. Het is niets voor mij. Bovendien draait de hele mode-industrie vooral om omzet en geld. ik wil geen marketingafdeling ertussen die geen verstand van kleding heeft, maar wel bepaalt wat er op de markt komt. Ik wil zelf bepalen wat ik verkoop. Duurzaamheid is heel belangrijk. En ik zet me graag in voor een beter geklede mannenwereld.”

Vintagewinkel voor mannen, wat betekent dat bij Tommy Page?

De meeste vintagewinkels hebben ergens een rekje hangen met herenkleding, veel meer is het meestal niet. Tommy verkoopt uitsluitend herenkleding. Hij koopt vooral in Engeland, Frankrijk en België. Het wordt wel steeds moeilijker om (kwalitatief goede) vintage te vinden, zeker nu vintagekleding en retro zo ‘hot’ is.

Het woord vintage wordt te pas en te onpas gebruikt. Tommy’s definitie voor zijn vintagewinkel voor mannen is kleding van vóór 1980 en die in Europa is geweven en gemaakt. Na die tijd is de productie veelal overgeheveld naar de Oosterse landen.

“Veel winkels kopen per kilo bij grossiers en hangen het dan op en zien wel. Ik heb geen opslag. Ik selecteer stuk per stuk en let daarbij uiteraard op kwaliteit. Het is bovendien mijn smaak en niet die van de grossier. Tegenwoordig heet dat ‘curated vintage’, wat zo ongeveer betekent dat je een betere selectie hebt, ‘handpicked if you will’. “

Tommy is niet voor niets half Brits; het gesprek is doorspekt met Engelse woorden en uitdrukkingen.

Als de klant binnenkomt

“Die laat ik eerst acclimatiseren. Bij een vragende blik leg ik uit wat ik in mijn vintagewinkel voor mannen doe. En dat ik uiteraard graag help. Dan zoek ik dingen uit in de maat van de klant. Ik vraag niet specifiek wat iemand zoekt, want ik kan daar toch meestal niet aan voldoen. Alle stukken zijn anders en uniek. Ik heb niet een rekje hangen met hetzelfde pak in verschillende maten, stoffen en kleuren. Ik ben tenslotte een vintagewinkel voor mannen. Wel vraag ik voor welke gelegenheid het is. Soms vraagt men ‘streetwear’, maar ook komt men iets uitzoeken voor het werk of voor een speciale gelegenheid waarbij tenue de ville, white of black tie gevraagd wordt.” Meer uitleg over deze dracht? Lees…

Klantenkring

Soms zijn muzikanten op zoek naar kleding voor hun optreden, soms wil men iets voor de country club. Kortom: een gevarieerde klantengroep, mannen die op zoek zijn naar iets bijzonders, ‘off the beaten track’. “Ik merk ook dat meer jongeren zich anders en authenthiek willen kleden; ze willen niet met de massa meewandelen. Dat is voor deze groep vaak een uitdaging, want met vintage heb je natuurlijk te maken met schaarste. De jongeren worden niet meteen beloond zoals ze eigenlijk gewend zijn in deze maatschappij, waar je alles kunt krijgen in alle kleuren en maten die je maar wilt. Het is meer een zoektocht: je zoekt en je gaat een bepaalde kant op totdat je je stijl hebt gevonden.

Vintagewinkel voor mannen

Tommy Page met één van zijn jonge klanten die graag zijn eigen stijl nastreeft.

Sommige mannen uit het bedrijfsleven zijn de gewone herenkleding wel voorbij. Ze willen dus wat anders, hebben het budget, maar niet altijd de tijd om dingen uit te zoeken. Bij de standaard herenwinkel ben je gauw klaar, maar hier vind je niet meteen wat je zoekt. Je moet snuffelen, nog een keer en misschien nog wel een keer terugkomen.”

Maatkleding

“In mijn vintagewinkel voor mannen is maatkleding ook mogelijk. Ik adverteer daar niet luidruchtig voor, meestal gaat dat  via-via. Op den duur wil ik daar overigens zeker meer tijd aan besteden.

Vintagewinkel voor mannen

Deze clubblazers zijn in opdracht voor Tommy Page gemaakt.

Deze clubjasjes zijn speciaal gemaakt en ‘ready-to-wear’, maar ik kan ze ook op maat laten maken en de details veranderen als de klant dat wil. Revers, zakken, de lengte van het jasje bijvoorbeeld. Ik houd van langere jasjes en neig naar zwaardere stoffen. Bijvoorbeeld in een stof – liefst mohair – in 280/300 grams.  Dat geeft een robuustere uitstraling, meer ‘understated chique’. Ga je naar Suit Supply, waar ze Italiaanse snit nastreven en lichtere stoffen gebruiken, dan begrijp je wel dan zo’n pak in een stof van 180 grams heel anders valt en oogt. Zwieriger en flamboyant. Niets mis mee natuurlijk, het is alleen een heel andere uitstraling. Het is maar wat je wilt.”

Clubblazer

Anglofielen zijn dol op de clubblazer. En mensen die bekend zijn met het fenomeen ‘club’. Dat betekent jasje, dasje. Volgens Tommy hoeft dat niet zo stijf te zijn als mensen denken. In de traditie van de sportkleding doen vooral cricket- en roeiverenigingen dit in deze mooie gekleurde vorm.

Vintagewinkel voor mannen

Britse cricket- en roeiverenigingen houden van gekleurde clubjasjes.

In de gentlemen clubs dragen ze gewone, normale jasjes, maar dan wel in de zwaardere versie zoals Tommy ze graag ziet. Vooral in London leeft dit clubgevoel sterk. Daar troffen en treffen ze elkaar nog om zaken te bespreken, en wat te ‘darten’ en te ‘snookeren’.

“Daarom ben ik zo dol op Britten, want ze hebben ‘dress codes’. Het gaat over kleding en decor: Wat heb je aan, waar doe je het aan, waar doe je het voor? De clubblazer is voor mij hét icoon om die boodschap uit te dragen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *