Bedrijfsidentiteit versus Bedrijfsimago

“People who dress like the boss are more likely to be appointed and get promoted quicker.” – professor Karen J. Pine

 

Je levert kwaliteit. Natuurlijk. Geen enkel bedrijf wil de markt bestormen met inferieure producten en diensten. Je besteedt aandacht aan je bedrijfsidentiteit en missie. We zien dat in de visuele uitingen, zoals je brochuremateriaal, website, kantoor. Maar besteed je ook voldoende aandacht aan jezelf? Of je nu directeur van een onderneming bent, manager van een afdeling of zzp’er. En wat te denken van je eventuele medewerkers, je wandelende visitekaartjes?

Ergo: Komt jouw bedrijfsimago overeen met jouw bedrijfsidentiteit?  Anders gezegd, zien de mensen jouw bedrijf (imago) zoals jij wenst dat ze je zien (identiteit)?

Rolmodel

Ben je het rolmodel voor je personeel in relatie tot je missie en visie? Is het duidelijk wat je persoonlijke merk, je personal branding is? En wat je van je personeel verwacht?

Medewerkers: je wandelende visitekaartjes

Werk je voldoende aan je eigen presentatie en dat van je medewerkers? Heb je kledingafspraken en eventueel gedragscodes opgesteld? Iedereen binnen het bedrijf is je wandelende visitekaartje, je belangrijkste contact met je klanten! Ja, ook de mensen die indirect met klanten te maken hebben! Tenslotte ben je intern ook elkaars klant.

Doel:

Wil je jezelf beter positioneren? Of wil je je medewerkers bewust maken van hun invloed op de uitstraling van je bedrijf? Er zijn diverse mogelijkheden:

Presentatie, groepstraining of individuele begeleiding?

A. Interactieve presentatie: De eerste indruk
B. Training Je zakelijke uitstraling: de invloed van kleding
C. Training Je zakelijke uitstraling: de invloed van lichaamstaal
D. Persoonlijke begeleiding.

Bedrijfskleding

Last but not least: Je denkt erover om bedrijfskleding aan te schaffen. Lees verder ….Of misschien wil je de bedrijfskleding in een nieuw jasje steken? Je wilt hiermee je bedrijfsidentiteit ondersteunen. Om ervoor te zorgen dat je medewerkers met deze nieuwe kleding inderdaad je uitstraling versterken, gaat Be-Your-Best verder dan de kleding alleen. Lees verder….

En hier enkele praktijkverhalen over imago:
Wel accountants, geen grijze muizen, lees meer….
Onderscheid door klasse en kleur, lees meer….

Bedrijfskleding is imago en emotie, lees meer