De eerste indruk

Weer op het verkeerde been gezet

Op straat zie ik op afstand twee vrouwen: duur uitziende spijkerbroek, wollen twinset, parelketting, blond haar in een boblijn. Zonder twijfel, twee Wassenaarse dames, of PC Hooft-types, uit Amsterdam. En dat in Zaandam.

Volgende situatie: Ik bel een potentiële klant op. Ik ken haar niet. Aan haar stem te horen schat ik haar een jaar of 14 en klein van stuk. De volgende dag ontmoeten we elkaar.

Beide keren blijkt dat ik volstrekt op het verkeerde been ben gezet.

Chique uitstraling weg

Dichterbij komend blijken de ‘Wassenaarse’ dames plat Zaans te spreken en hun chique uitstraling wordt hierdoor meteen teniet gedaan. Het meisje met een stem van 14 blijkt een 20-jarige vrouw van minstens 1.80 m te zijn, in een goed geproportioneerd lichaam.

Onbewust meteen een beeld

Dat is dus wat er gebeurt, bij een eerste – telefonische – ontmoeting. Je hebt er meteen een beeld bij van wat je denkt te zien of te horen. Niet erg als je geen bepaald doel voor ogen hebt. Heb je echter wat nodig van een ander, dan is het verstandig om over je verschijning na te denken.

Neem me maar zoals ik ben

Veel mensen zijn zich daarvan volstrekt niet bewust. Of ze zeggen ‘neem me maar hoe ik ben’. Anderen kennen de waarde van een goede presentatie wel, maar weten niet altijd hoe ze die in de praktijk moeten brengen. Of vergeten het gewoonweg. Neem een vriendin van mij. Artistiek type, altijd bijzonder gekleed. Gaat naar de bank voor een lening. Krijgt ze niet. Achteraf realiseert ze zich dat ze niet heeft nagedacht over haar verschijning. Had niet even in haar kast gekeken of ze een iets formeler kledingstuk had hangen.

Maar 5% van de dag bewust bezig

Uit onderzoek is gebleken dat je maar 5% (!) van de dag bewust bezig bent met wat je doet. In feite ben je dus de hele dag bezig met oordelen, beoordelen, en vaak veroordelen. Dat gebeurde dus ook bij de bank die mijn vriendin geen lening wilde verstrekken. Zij voelde dat ze haar niet serieus namen. En reken maar dat ze haar geldzaken echt wel op orde had. Zij is een zakenvrouw en weet dat je goed beslagen ten ijs moet komen. Aan de inhoud lag het echt niet.

Pas je kleding aan de situatie aan

Sommigen denken: pak is pak. Altijd goed, onder alle omstandigheden. Maar het hangt van de gelegenheid af, je gesprekspartner, het doel dat je wilt bereiken. De ene keer wil je autoriteit uitstralen, de volgende keer wil je juist toegankelijk zijn. De ene dag heb je een gesprek met de directeur, de volgende dag met de schoonmaker.
De uitstraling die je beoogt, hangt van veel factoren af. Deze keer beperk ik me tot de kleding, maar je lichaamstaal en de manier waarop je spreekt, zijn eveneens heel belangrijk voor het totaalbeeld. En vergeet vooral niet dat ook je postuur en je gezichtsvorm meespelen.

Snit, stof, kleur, alles heeft invloed

Kleding heeft te maken met snit, soort stof, kleur, kleurcontrast, gebruik van accessoires. De soort kleding en de manier waarop je alles combineert, maakt dat je een bepaalde boodschap uitstraalt. Dezelfde man in hetzelfde pak in kamgaren of fluweel geeft een volstrekt ander beeld. In het eerste geval zal hij als zakelijk worden ervaren; in fluweel waarschijnlijk als artistiek. Had mijn vriendin onder die kleurrijke rok die maffe broek weggelaten, en haar colbertje in gladde stof aangedaan, dan was ze nog steeds zichzelf geweest, maar wat zakelijker. En dus meer afgestemd op de bankman die – onbewust – meer vertrouwen heeft in een formelere uitstraling als hij zijn geld uitleent. En lees ook wat de directeur van een bouwbedrijf merkte toen hij zijn kleding aanpaste aan de omstandigheden….

 

Dus: denk na over iedere afspraak waarbij je iets van een ander nodig hebt. Of je nu iets komt halen (een geldlening) of verkopen (je product).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *