Kledingcodes bankwereld steeds soepeler

“Dag krijtstreep, hallo sneakers. De bankier in krijtstreeppak sterft uit”, kopt de Volkskrant eind maart 2019. Sneakers en spijkerbroeken rukken op in de financiële wereld. De kledingcodes worden steeds soepeler en diffuser. Wat een verschil met 2005 toen ik als imago-adviseur begon. Maar de bottom line blijft: “wat wil je uitstralen?”

Zakelijke uitstraling

In 2005 waren de kledingcodes tamelijk duidelijk. Niet dat ze overal toegepast werden, maar je wist ‘een pak is zakelijk, formeel’.

Nette schoenen eronder, keurig, (meestal) effen hemd erop, das omgeknoopt en je was het heertje in de echte zakenwereld. Een pak straalde autoriteit uit. En ook voor de vrouwen gold dat een zakelijke uitstraling betekende dat je goed gekleed moest gaan: niet te korte rokken of te diep décolleté, keurige kousen, nette jurk of pak. In de negentiger jaren beval de Rabobank zelfs nog: ‘Spijkerbroeken zijn hier verboden en dames dragen panty’s’. En ik kan me zelfs in de tachtiger jaren nog een verhaal herinneren van een chemiegigant waar de dames niet eens een broek aan mochten!

Een décolleté leidt de aandacht van de inhoud van het gesprek.

44 pagina’s etiquette

Wist je dat de Zwitserse bank UBS tot enkele jaren geleden een 44 pagina’s tellende etiquette had? Dat is nog eens wat anders dan al die vaag of helemaal niet geformuleerde kledingcodes in ons land. 44 pagina’s! Inclusief de tip om geen knoflook of uien te eten. Overigens een heel goede suggestie als je veel contacten hebt. Niets is viezer dan iemand in je buurt die uit zijn of haar mond stinkt.

Oude kledingcodes veranderen

Overal in de wereld lijken de oude kledingcodes nu te veranderen. Zelfs de grote zakenbank Goldman Sachs heeft nu besloten aloude kledingcode te versoepelen. En in het stijve Duitsland gaat de Frankfurter Sparkasse nog een paar stappen verder. Hoe de adviseurs van de bank gekleed gaan, dat bepalen de klanten voortaan zelf. Via een digitale enquête kunnen ze kiezen uit drie stijlen. Die variëren van donker-zakelijk tot een ensemble dat niet zou misstaan op zaterdag in de supermarkt.

Ook Nederlandse banken soepeler

Het zal je vast wel opgevallen zijn, dat ook de Nederlandse banken al lang de strenge voorschriften hebben losgelaten. Bij de zakenbankiers vinden ze wel dat een pak er nog bij hoort, maar verder? Op het baliepersoneel bij ING en ABN Amro na, dat bedrijfskleding draagt, lijkt iedereen vooral de kleding te dragen waarin zij zich prettig voelt. Zo verwoordt ING het ook op haar website aan aspirant-werknemers. ‘In mantelpakjes en driedelig grijs naar de bank is verleden tijd.’ In het bedrijfsleven is de das al zeker tien jaar geleden in de ban gedaan, de banken hebben dit later overgenomen. Verder zijn de nette schoenen onder een eventueel pak verruild voor sneakers of juist zeer trendy schoenen. Ook spijkerbroeken er bij de bank ingeslopen, jammer genoeg. Maar ja, ik ben geen jeansfan!

Relaxte kleding in bankbedrijf

Het krijtstreep pak met stropdas is symbool geworden voor de graaiende bankier van de crisis. In Nederland en op meer plaatsen in de wereld is de relaxte kledingdracht sterk in opkomst. De Rabobank streeft wel naar een nette verschijning achter de balie, maar in hun innovatie-hubs zie je medewerkers met sneakers en hoodies, ING werft in Australië zelfs expliciet met haar ‘relaxte dresscode’. In Turkije claimt de bank de primeur van het schrappen van de stropdasplicht.

Wat wil je uitstralen?

De nieuwe vrijheid brengt een probleem met zich mee. Wat is nu goed en wat is fout? Waar ligt de grens tussen losjes en ordinair? Wat is nu nog zakelijk en wat niet?

Dus blijf bedenken: Wat wil je uitstralen?  Of de kledingcodes nou soepeler worden of niet, ook in die soepelheid zitten gradaties in uitstraling.

Goed gekleed zorgt voor een zakelijke uitstraling. Want in weerwil van wat we menen te geloven en in weerwil van wat we zo graag willen: je reageert toch anders op een verzorgd gekleed persoon dan op iemand die er schobberdebonk bijloopt. En zelfs in een keurige spijkerbroek met een hoodie straal je toch wat anders uit dan een jeans met keurig colbert erop.

Een décolleté en/of een kort rokje leidt nog steeds af van de inhoud van het gesprek. Een nette broek met een bloes en vestje geeft toch echt een andere uitstraling dan een spijkerbroek met een gemakkelijk truitje erop. Snit, stofsoort, kleuren, ze geven allemaal een andere boodschap af. Dus nogmaals, bedenk wat je wilt uitstralen en kleed je daarnaar. En als je het niet weet, bel mij op 0640597086 voor een afspraak.

Bron: Volkskrant 27 maart 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *